Witam, pod wpływem przeglądania kartonu z zebranymi grami,postanowiłem zrobić swoje TOP 10 tytułów, które wprowadziły mnie w świat wirtualnej rozgrywki. Są to gry mniej więcej z lat 1998-2005. Zapraszam do lektury :
10. RE-VOLT
Re-Volt to niecodzienne wyścigi przeznaczone dla najmłodszych. Ich odmienność polega na tym, że zamiast sterować potężnymi maszynami sportowymi w realnym otoczeniu przejmujemy kontrolę nad... malutkimi samochodzikami (takimi, które każdy mały lub duży chłopiec kolekcjonował gdzieś na półce...), które wezmą udział w wielkich zawodach rozgrywanych w tak egzotycznych miejscach, jak park, muzeum czy wnętrze supermarketu. Ogółem przygotowano trzynaście takich tras w siedmiu różnych sceneriach. Sterowane przez nas samochodziki będą miały różnorodne cechy – jedne będą się częściej wywracać, inne z trudnością pokonają wzniesienia. jednak, jak na zabawki przystało – ciężko będzie je zniszczyć. Do naszej dyspozycji oddano 28 typów wozów. Przewidziano pięć możliwych trybów rozgrywki. Jeżeli w trakcie pasjonującego wyścigu pragniesz natknąć się na niezwykłe przeszkody w stylu rozrzuconych klocków do tej to pozycja dla ciebie. Osoby szukające bardziej realnych wrażeń z jazdy powinny wybrać np. kolejny Need for Speed. Dla rozgrywki wieloosobowej , w której może uczestniczyć około 8 graczy ("około" – gdyż programiści z Acclaim uzależniają liczbę jednocześnie grających od przepustowości łącz).

9. WARLORDS BATTLECRY II
Warlords Battlecry II to gra strategiczna z dużym naciskiem położonym na rozwój postaci głównego bohatera, czyli elementu typowego dla gier z gatunku cRPG. Na graczy czeka tu całkowicie nowa nieliniowa kampania o otwartym zakończeniu, w której wystąpi dwanaście różnych ras. Twórcy zadbali o udoskonalanie i dopracowanie wszelkich aspektów gry. Battlecry II oferuje nam 20 klas postaci głównego bohatera i poprawioną sztuczną inteligencję komputerowych przeciwników, którzy teraz posiadają własne tożsamości. Zwiększyła się liczba jednostek o co najmniej 60 nowych (co daje łącznie prawie 140 jednostek), mogą one zdobywać doświadczenie, nowe poziomy i umiejętności (najlepsze w walce nagradzane są medalami) oraz istnieje możliwość przechodzenia najbardziej doświadczonych oddziałów do następnych misji. Ponadto zwiększyła się ilość i różnorodność budynków, czarów (każdy posiada własne unikalne efekty wizualne towarzyszące jego rzuceniu), których jest ponad 100, podzielonych na 11 sfer magii, a dla osób nieco słabiej wprawionych w sztuce magicznej zaimplementowano specjalny system automatycznego rzucania czarów.

8. STUNT GP
Stunt GP to ekscytujące wyścigi małych sterowanych radiem samochodzików stworzonych przez angielski zespół Team 17, znany głównie z serii Worms. Można nimi skakać, jeździć po rampach, spiralach i innych tego typu atrakcjach znajdujących się na przygotowanych specjalnie w tym celu torach. Gra oferuje duży wybór różnego typu pojazdów, podzielonych na trzy kategorie: terenowe 4x4, buggy na olbrzymich kołach oraz wyścigówki. Możemy dowolnie udoskonalać swój samochód, dzięki tysiącom kombinacji ustawień tak, by osiągnąć maksymalną prędkość, moc i przyczepność pozwalające na kaskaderskie wyczyny. Wyścigi toczą się na 24 szalonych trasach, w różnych warunkach, na których poustawiano liczne rampy, skocznie, pętle, wiraże, rury i inne przeszkody. Dzięki temu w Stunt GP można wykonywać najróżniejsze tricki, za które również otrzymujemy punkty. Do najciekawszych ewolucji zaliczyć można: beczki, salta, ślizgi, grindy, świece czy śruby. Świetnie dopracowano mechanikę zachowania i sterowania modelami, powodującą że zachowują się jak w rzeczywistości.


5.Diablo II
Cztery lata przyszło czekać fanom gry Diablo na jej pełnoprawny sequel. Zespół deweloperski studia Blizzard North pod kierunkiem Davida Brevika, Erica Sextona oraz Ericha i Maksa Schaeferów zdecydował się zachować mroczny klimat oryginału, implementując równocześnie szereg zmian i nowości w mechanice rozgrywki. Akcja Diablo II ponownie osadzona została w fantastycznym świecie zwanym Sanktuarium. Okazuje się, że zwycięstwo odniesione nad Panem Grozy w pierwszej części gry było tylko iluzoryczne. W rzeczywistości Diablo zdołał opętać swego pogromcę - księcia Aidana. Zyskawszy nowe siły demon zamierza wyzwolić pozostałych braci - Mefisto oraz Baala, by ostatecznie zniewolić ludzkość. Gracz kieruje poczynaniami herosa, który stara się pokrzyżować plany złych sił. Zależnie od dokonanego już na początku zabawy wyboru, główny bohater może być amazonką, barbarzyńcą, paladynem, nekromantą lub czarodziejką. Każdy z herosów odznacza się przy tym innymi atrybutami i umiejętnościami. Inna jest również stosowana przez niego taktyka walki. Jak przystało na grę RPG, wraz z postępami w rozgrywce, postać zdobywa doświadczenie i rozwija posiadane zdolności oraz współczynniki psycho-fizyczne. Twórcy gry przygotowali cztery rozległe krainy do zwiedzenie, które dzięki zastosowanemu generatorowi losowemu za każdym razem wyglądają nieco inaczej. W trakcie przemierzania lokacji bohater ma okazję spotkać dziesiątki postaci niezależnych, zmierzyć się z tysiącami potworów, a także znaleźć rozmaite przedmioty oraz skarby. Arsenał dostępnych broni i pancerzy jest bardzo szeroki. Dodatkowo istnieje także możliwość samodzielnego generowania potężnych przedmiotów o rozmaitych magicznych właściwościach. Skala trudności rozgrywki w Diablo II obejmuje trzy stopnie: normalny, koszmar i piekło, przy czym odblokowanie kolejnego jest możliwe dopiero po ukończeniu kampanii na aktualnym poziomie. W grę można również zagrać w trybie kooperacji dla maksymalnie 8 graczy za pośrednictwem sieci LAN/Internet. Oprawa wizualna została znacząco ulepszona w porównaniu z pierwowzorem. Twórcy Diablo II pozostali wierni grafice bazującej na charakterystycznym dla gier RPG z tego okresu rzucie izometrycznym, ale na uwagę zasługują postaci modelowane w 3D oraz animowane elementy otoczenia. Z wydarzeniami na ekranie monitora znakomicie współgra klimatyczna ścieżka dźwiękowa, skomponowana przez Matta Uelmena. Staraniem rodzimego dystrybutora - firmy CD Projekt - gra ukazała się na naszym rynku w pełnej polskiej wersji językowej. Głosu postaciom w Diablo II użyczyli m.in. Jan Aleksandrowicz, Aleksander Wysocki, Jacek Czyż oraz Dorota Chotecka.

4. Warcraft III
Trzecia odsłona doskonałej strategicznej serii WarCraft określana przez autorów terminem Role Play Strategy, czyli kolejnym stadium w ewolucji RTS-ów. W tej grze możemy uczestniczyć w konflikcie pomiędzy ludźmi, orkami, nieumarłymi oraz mrocznymi elfami. Każda nacja dysponuje własnymi unikalnymi jednostkami i magicznymi właściwościami, dzięki czemu taktyki i strategie, prowadzące do zwycięstwa każdej z ras, są całkowicie odmienne. W grze pojawiają się bohaterowie właściwi dla każdej z ras. Mogą oni nie tylko zdobywać punkty doświadczenia i rozwijać unikalne zdolności (władać żywiołami przyrody i magią, pozytywnie wpływać na zachowanie jednostek sojuszniczych), ale również korzystają ze zdobytych przedmiotów. Bohaterowie pełnią tak ważną rolę fabularną, że przenoszeni są pomiędzy scenariuszami. WarCraft III posiada zaawansowany silnik graficzny, który umożliwia wyświetlanie trójwymiarowej grafiki w wysokiej rozdzielczości. Ponadto charakteryzuje się niezwykle wciągającą i rozbudowaną fabułą oraz niezaprzeczalną grywalnością (czego dowodem są tysiące fanów na całym świecie). Blizzard jak zwykle udostępnił możliwość rozgrywki wieloosobowej na serwerach Battle.net dla dużej ilości graczy na raz. Gra wieloosobowa możliwa jest w wielu trybach m.in. drużynowa i zadaniowa (wykonać jak najwięcej zadań).

3.Apostołowie: Święte Ziemie
Apostołowie: Święte Ziemie jest grą osadzoną w świecie fantasy, sposobem rozgrywki bardzo zbliżoną do serii Heroes of Might & Magic. Jej fabułą jest odwieczny konflikt pomiędzy czterema rasami zamieszkującymi stare Imperium. Od nas zależy, czy opowiemy się po stronie górskich klanów, żołnierzy Imperium, Przeklętych Legionów, czy też wspomożemy „hordy nieumarłych”. Wśród tych ostatnich możemy spotkać niesamowitych bohaterów, których umiejętności mogą przyczynić się do przechylenia szali zwycięstwa na naszą korzyść. W czasie rozgrywki musimy pamiętać o zdobyciu potrzebnych do produkcji surowców, w tym także magicznej mocy do rzucania czarów. Nasz bohater może być magiem, wojownikiem lub mistrzem gildii, dzięki czemu będzie posiadał specyficzne dla wybranej profesji cechy. Dysponujemy prawdziwym arsenałem 100 różnych zaklęć, zarówno ofensywnych jak i defensywnych. Przed nami wiele niezbadanych miejsc, gdzie znajdziemy przedmioty pomocne w rozgrywce lub też natkniemy się na hordy przeciwników. Do wyboru mamy całą kampanię lub pojedyncze scenariusze, umożliwiające sprawdzenie się w walce. Dostępny jest również tryb multiplayer, w którym czterech graczy rywalizuje o supremację. Gra z pewnością jest miłą odmianą dla osób, którym znudziła się historia związana z losami Erathii.

2. Heroes III
Kontynuacja jednej z najbardziej znanych serii gier strategicznych rozgrywających się w fantastycznych krainach. Podobnie jak w poprzednich częściach, gracz ma do dyspozycji dziesiątki czarów, możliwość rozwoju postaci, olbrzymi bestiariusz wrogów i sprzymierzeńców, misje odkrywania świata oraz wciągającą fabułę. Wszystkie te elementy wzbogacają strategiczną stronę gry – budowanie niezwyciężonych armii, ekspansje terytorialną, oblężenia wrogich zamków i szczęk broni w bitwie. W Heroes III gracz kieruje poczynaniami bohaterów wykonujących zadania w mistycznej krainie Erathia. Bohaterowie przemierzający krainę wraz ze swoimi wojskami odkrywają nowe terytoria, szukają magicznych artefaktów i skarbów, oraz prowadzą armie do boju. Miasta mogą posiadać garnizon wojskowy do obrony przed atakiem wroga oraz służą jako miejsca rekrutacji nowych jednostek, nauki nowych czarów i handlu. Gracz ma do wyboru pojedyncze scenariusze, całe kampanie zawierające wiele misji lub scenariusze do gry wieloosobowej. Można również wykonać własny scenariusz, wykorzystując dołączony „Map Editor Tool”.

1.Baldurs Gate
Gdy w połowie 1998 roku zaczęły pojawiać się informacje o nowym tytule cRPG nieznanej firmy Bioware, miłośnicy tego gatunku zaczęli obserwować postępy prac z nadzieją, że gra przełamie złą passę, jaką miały od dłuższego czasu gry tego typu. I nie zawiedli się! Gra odwołuje się do korzeni cRPG ze „złotego okresu” tego gatunku w początkach lat 90, wyznaczając jednocześnie nowe standardy i redefiniując stare. Gra niemalże bezbłędnie oddaje reguły AD&D drugiej edycji. Na początku tworzymy naszego bohatera, jednak w trakcie gry mamy możliwość przyłączenia do naszego zespołu innych członków, tak, że docelowo nasza drużyna składa się z nawet 6 postaci, z których każda ma swoją osobowość, cechy i umiejętności. Baldur’s Gate to opowieść o walce dobra ze złem, przeznaczeniu, odwadze, honorze i przyjaźni. Głównym bohaterem gry jest młodzieniec, wychowywany na dworze przybranego ojca Goriona. Jednak nieznane przeznaczenie upomina się o niego, zmuszając do opuszczenia bezpiecznych murów twierdzy Candlekeep. Od tego momentu zostajemy zdani na własne siły i umiejętności, które będziemy podnosili w miarę nabywania doświadczenia. Już od samego początku możemy przyłączać do drużyny napotkane postacie, i to zarówno te o dobrym, jak i złym charakterze, z których każda opatrzona została własną biografią wplecioną w bogatą fabułę gry. Teraz czeka nas długa wyprawa prowadząca bohaterów przez wiele lokacji, prowadząca w końcu do nieuniknionej konfrontacji z ukrywającym się złem. Ogromna kraina i duża swoboda w wyborze zadań do wykonania, walka w czasie rzeczywistym z możliwością przełączenia w tryb turowy, a nade wszystko doskonała grywalność to powody, dla których tej gry nie powinno się przegapić. Atutem jest też jedno z najlepszych spolszczeń, ze znanymi polskimi aktorami podkładającymi głosy. W wydaniu Baldur’s Gate GOLD Edition zawarto dodatek Opowieści z Wybrzeża Mieczy, mousepad oraz mapę całej krainy.
10. RE-VOLT
Re-Volt to niecodzienne wyścigi przeznaczone dla najmłodszych. Ich odmienność polega na tym, że zamiast sterować potężnymi maszynami sportowymi w realnym otoczeniu przejmujemy kontrolę nad... malutkimi samochodzikami (takimi, które każdy mały lub duży chłopiec kolekcjonował gdzieś na półce...), które wezmą udział w wielkich zawodach rozgrywanych w tak egzotycznych miejscach, jak park, muzeum czy wnętrze supermarketu. Ogółem przygotowano trzynaście takich tras w siedmiu różnych sceneriach. Sterowane przez nas samochodziki będą miały różnorodne cechy – jedne będą się częściej wywracać, inne z trudnością pokonają wzniesienia. jednak, jak na zabawki przystało – ciężko będzie je zniszczyć. Do naszej dyspozycji oddano 28 typów wozów. Przewidziano pięć możliwych trybów rozgrywki. Jeżeli w trakcie pasjonującego wyścigu pragniesz natknąć się na niezwykłe przeszkody w stylu rozrzuconych klocków do tej to pozycja dla ciebie. Osoby szukające bardziej realnych wrażeń z jazdy powinny wybrać np. kolejny Need for Speed. Dla rozgrywki wieloosobowej , w której może uczestniczyć około 8 graczy ("około" – gdyż programiści z Acclaim uzależniają liczbę jednocześnie grających od przepustowości łącz).

9. WARLORDS BATTLECRY II
Warlords Battlecry II to gra strategiczna z dużym naciskiem położonym na rozwój postaci głównego bohatera, czyli elementu typowego dla gier z gatunku cRPG. Na graczy czeka tu całkowicie nowa nieliniowa kampania o otwartym zakończeniu, w której wystąpi dwanaście różnych ras. Twórcy zadbali o udoskonalanie i dopracowanie wszelkich aspektów gry. Battlecry II oferuje nam 20 klas postaci głównego bohatera i poprawioną sztuczną inteligencję komputerowych przeciwników, którzy teraz posiadają własne tożsamości. Zwiększyła się liczba jednostek o co najmniej 60 nowych (co daje łącznie prawie 140 jednostek), mogą one zdobywać doświadczenie, nowe poziomy i umiejętności (najlepsze w walce nagradzane są medalami) oraz istnieje możliwość przechodzenia najbardziej doświadczonych oddziałów do następnych misji. Ponadto zwiększyła się ilość i różnorodność budynków, czarów (każdy posiada własne unikalne efekty wizualne towarzyszące jego rzuceniu), których jest ponad 100, podzielonych na 11 sfer magii, a dla osób nieco słabiej wprawionych w sztuce magicznej zaimplementowano specjalny system automatycznego rzucania czarów.

8. STUNT GP
Stunt GP to ekscytujące wyścigi małych sterowanych radiem samochodzików stworzonych przez angielski zespół Team 17, znany głównie z serii Worms. Można nimi skakać, jeździć po rampach, spiralach i innych tego typu atrakcjach znajdujących się na przygotowanych specjalnie w tym celu torach. Gra oferuje duży wybór różnego typu pojazdów, podzielonych na trzy kategorie: terenowe 4x4, buggy na olbrzymich kołach oraz wyścigówki. Możemy dowolnie udoskonalać swój samochód, dzięki tysiącom kombinacji ustawień tak, by osiągnąć maksymalną prędkość, moc i przyczepność pozwalające na kaskaderskie wyczyny. Wyścigi toczą się na 24 szalonych trasach, w różnych warunkach, na których poustawiano liczne rampy, skocznie, pętle, wiraże, rury i inne przeszkody. Dzięki temu w Stunt GP można wykonywać najróżniejsze tricki, za które również otrzymujemy punkty. Do najciekawszych ewolucji zaliczyć można: beczki, salta, ślizgi, grindy, świece czy śruby. Świetnie dopracowano mechanikę zachowania i sterowania modelami, powodującą że zachowują się jak w rzeczywistości.

7. Total Club Manager 2003
Kolejna sportowa pozycja pochodząca z firmy będącej prawdziwym gigantem w tej dziedzinie - Electronic Arts, tym razem, w odróżnieniu od np. serii FIFA, skierowana do miłośników budowana sukcesu zespołu nie własnym refleksem czy zręcznością, lecz inteligencją i zaradnością. Total Club Manager 2003 daje graczowi możliwość dogłębnego poznania kulisów futbolu na najwyższym światowym szczeblu i odczucia na własnej skórze jak ciężko prowadzić klub piłkarski, zdobywać dobrych zawodników i trenerów, ustalać taktykę zespołu, dbać o stadion, a przede wszystkim, jak ciężko jest utrzymać siebie i klub. Podobnie jak we wszystkich produkcjach firmy Electronic Arts, tak i tu celem autorów było realne odtworzenie wszystkiego, co związane z tematem gry - w tym przypadku prowadzeniem klubu piłkarskiego. Zacznijmy od tego, że w Total Club Manager 2003 zawarto 34 największe światowe ligi piłkarskie, w tym Angielska Premiership, Francuska LFP oraz Niemiecka Bundesliga; ponad 20.000 autentycznych zawodników oraz ponad 25.000 młodych piłkarzy. Gracz jako szef klubu, może prowadzić specjalną szkółkę dedykowaną młodym graczom i wynajdywać oraz „wychowywać” talenty piłkarskie już wtedy, gdy mają 9 lat (juniorzy). Mamy też bardzo duże pole do popisu, jeżeli chodzi o trenowanie całej drużyny i indywidualnych zawodników (trening kondycyjny, techniczny, itp.), a także o ustawienie zespołu w meczach i jego taktykę gry. Nie zapomniano również o transferach zawodników. Jak podkreślają sami twórcy gry, Rynek Transferowy jest jedną z podstawowych części Total Club Manager 2003. To tu możemy dokonywać intratnych transakcji, wystawiać piłkarzy i naszych wychowanków na sprzedaż oraz kupować gwiazdy, które doprowadzą naszą drużynę do wielu zwycięstw. Do zalet tej produkcji zaliczyć należy także całkowicie trójwymiarową grafikę służącą do przedstawiania przebiegu meczy. Gracz na bieżąco obserwuje spotkania, widzi jak grają jego zawodnicy i czy przyjęta strategia przynosi rezultaty, a w razie potrzeby może zareagować, na to, co się dzieje na boisku, wymienić słabnących zawodników, zmienić ustawienie zespołu, itp. Na pochwałę zasługuje także zawarty edytor, dzięki któremu możemy modyfikować każdy aspekt gry.

6.Diablo
Diablo jest pierwszą odsłoną serii zaliczanej do kanonu gatunku action-RPG. Gra wyprodukowana została przez zespół deweloperski studia Blizzard North, a jej głównymi projektantami byli Erich Schaefer, David Brevik, Max Schaefer, Eric Sexton oraz Ken Williams. Akcja Diablo osadzona została w fantastycznym świecie Sanktuarium. Fabuła gry przedstawia zmagania z tytułowym Panem Terroru, który uwięziony w magicznym kamieniu dusz próbuje wydostać się z niewoli. Demon zdołał przeniknąć do umysłu arcybiskupa Lazarusa, prawej ręki władcy królestwa Khanduras. Następnie opętał króla Leorica, a z sennych koszmarów jego pierworodnego potomka stworzył armię przerażających kreatur krążących wokół miasteczka Tristram i pod jego powierzchnią. Nie bacząc na niebezpieczeństwo książę Aidan wyrusza, by stawić czoła siłom zła i pokonać Diablo. Bohater kreowany przez gracza może być wojownikiem (Aidan), czarodziejem lub łotrzycą. Postaci różnią się nie tylko wyglądem, ale także predyspozycjami psycho-fizycznymi, umiejętnościami i stosowaną taktyką walki. Wybór herosa ma także znaczenie w finale. Rozgrywka w Diablo bazuje na elementach mechaniki gier cRPG (np. punkty doświadczenia) i akcji. Wydarzenia na ekranie, w tym chociażby pojedynki z przeciwnikami, toczą się w czasie rzeczywistym. Sterowanie poczynaniami postaci odbywa się z wykorzystaniem interfejsu „point & click”. Co za tym idzie, podjęcie określonych działań (np. zaatakowanie lub podniesienie przedmiotu), wymaga wskazania kursorem myszy na odpowiednie miejsce i kliknięcia (rozwiązanie znane chociażby z gry Ultima VIII). Większość wydarzeń przedstawionych w Diablo osadzonych zostało w mieście Tristram oraz jego okolicach. W sumie gracze mają okazję zwiedzić 16 głównych i kilka pobocznych lokacji. Wiele elementów otoczenia generowanych jest jednak losowo (np. lochy i skarby), co zapewnia niepowtarzalność każdej rozgrywki. Jak przystało na grę RPG, w trakcie swoich wędrówek bohaterowie mogą spotkać postaci niezależne, zdobyć nowe bronie i pancerze, a także walczyć z setkami bestii. Poza trybem kampanii solowej twórcy gry przygotowali również opcję zabawy z udziałem żywych graczy. W rozgrywce prowadzonej za pośrednictwem sieci LAN lub Internet mogą uczestniczyć maksymalnie 4 osoby. Oprawa wizualna Diablo wyróżnia się bardzo mroczną stylistyką. Grafika, choć wykonana w technice 2D, ukazuje świat gry w rzucie izometrycznym, co sprawia wrażenie trójwymiarowości. Na uwagę zasługuje znakomita ścieżka dźwiękowa, skomponowana przez Matta Uelmena.
Kolejna sportowa pozycja pochodząca z firmy będącej prawdziwym gigantem w tej dziedzinie - Electronic Arts, tym razem, w odróżnieniu od np. serii FIFA, skierowana do miłośników budowana sukcesu zespołu nie własnym refleksem czy zręcznością, lecz inteligencją i zaradnością. Total Club Manager 2003 daje graczowi możliwość dogłębnego poznania kulisów futbolu na najwyższym światowym szczeblu i odczucia na własnej skórze jak ciężko prowadzić klub piłkarski, zdobywać dobrych zawodników i trenerów, ustalać taktykę zespołu, dbać o stadion, a przede wszystkim, jak ciężko jest utrzymać siebie i klub. Podobnie jak we wszystkich produkcjach firmy Electronic Arts, tak i tu celem autorów było realne odtworzenie wszystkiego, co związane z tematem gry - w tym przypadku prowadzeniem klubu piłkarskiego. Zacznijmy od tego, że w Total Club Manager 2003 zawarto 34 największe światowe ligi piłkarskie, w tym Angielska Premiership, Francuska LFP oraz Niemiecka Bundesliga; ponad 20.000 autentycznych zawodników oraz ponad 25.000 młodych piłkarzy. Gracz jako szef klubu, może prowadzić specjalną szkółkę dedykowaną młodym graczom i wynajdywać oraz „wychowywać” talenty piłkarskie już wtedy, gdy mają 9 lat (juniorzy). Mamy też bardzo duże pole do popisu, jeżeli chodzi o trenowanie całej drużyny i indywidualnych zawodników (trening kondycyjny, techniczny, itp.), a także o ustawienie zespołu w meczach i jego taktykę gry. Nie zapomniano również o transferach zawodników. Jak podkreślają sami twórcy gry, Rynek Transferowy jest jedną z podstawowych części Total Club Manager 2003. To tu możemy dokonywać intratnych transakcji, wystawiać piłkarzy i naszych wychowanków na sprzedaż oraz kupować gwiazdy, które doprowadzą naszą drużynę do wielu zwycięstw. Do zalet tej produkcji zaliczyć należy także całkowicie trójwymiarową grafikę służącą do przedstawiania przebiegu meczy. Gracz na bieżąco obserwuje spotkania, widzi jak grają jego zawodnicy i czy przyjęta strategia przynosi rezultaty, a w razie potrzeby może zareagować, na to, co się dzieje na boisku, wymienić słabnących zawodników, zmienić ustawienie zespołu, itp. Na pochwałę zasługuje także zawarty edytor, dzięki któremu możemy modyfikować każdy aspekt gry.

6.Diablo
Diablo jest pierwszą odsłoną serii zaliczanej do kanonu gatunku action-RPG. Gra wyprodukowana została przez zespół deweloperski studia Blizzard North, a jej głównymi projektantami byli Erich Schaefer, David Brevik, Max Schaefer, Eric Sexton oraz Ken Williams. Akcja Diablo osadzona została w fantastycznym świecie Sanktuarium. Fabuła gry przedstawia zmagania z tytułowym Panem Terroru, który uwięziony w magicznym kamieniu dusz próbuje wydostać się z niewoli. Demon zdołał przeniknąć do umysłu arcybiskupa Lazarusa, prawej ręki władcy królestwa Khanduras. Następnie opętał króla Leorica, a z sennych koszmarów jego pierworodnego potomka stworzył armię przerażających kreatur krążących wokół miasteczka Tristram i pod jego powierzchnią. Nie bacząc na niebezpieczeństwo książę Aidan wyrusza, by stawić czoła siłom zła i pokonać Diablo. Bohater kreowany przez gracza może być wojownikiem (Aidan), czarodziejem lub łotrzycą. Postaci różnią się nie tylko wyglądem, ale także predyspozycjami psycho-fizycznymi, umiejętnościami i stosowaną taktyką walki. Wybór herosa ma także znaczenie w finale. Rozgrywka w Diablo bazuje na elementach mechaniki gier cRPG (np. punkty doświadczenia) i akcji. Wydarzenia na ekranie, w tym chociażby pojedynki z przeciwnikami, toczą się w czasie rzeczywistym. Sterowanie poczynaniami postaci odbywa się z wykorzystaniem interfejsu „point & click”. Co za tym idzie, podjęcie określonych działań (np. zaatakowanie lub podniesienie przedmiotu), wymaga wskazania kursorem myszy na odpowiednie miejsce i kliknięcia (rozwiązanie znane chociażby z gry Ultima VIII). Większość wydarzeń przedstawionych w Diablo osadzonych zostało w mieście Tristram oraz jego okolicach. W sumie gracze mają okazję zwiedzić 16 głównych i kilka pobocznych lokacji. Wiele elementów otoczenia generowanych jest jednak losowo (np. lochy i skarby), co zapewnia niepowtarzalność każdej rozgrywki. Jak przystało na grę RPG, w trakcie swoich wędrówek bohaterowie mogą spotkać postaci niezależne, zdobyć nowe bronie i pancerze, a także walczyć z setkami bestii. Poza trybem kampanii solowej twórcy gry przygotowali również opcję zabawy z udziałem żywych graczy. W rozgrywce prowadzonej za pośrednictwem sieci LAN lub Internet mogą uczestniczyć maksymalnie 4 osoby. Oprawa wizualna Diablo wyróżnia się bardzo mroczną stylistyką. Grafika, choć wykonana w technice 2D, ukazuje świat gry w rzucie izometrycznym, co sprawia wrażenie trójwymiarowości. Na uwagę zasługuje znakomita ścieżka dźwiękowa, skomponowana przez Matta Uelmena.

5.Diablo II
Cztery lata przyszło czekać fanom gry Diablo na jej pełnoprawny sequel. Zespół deweloperski studia Blizzard North pod kierunkiem Davida Brevika, Erica Sextona oraz Ericha i Maksa Schaeferów zdecydował się zachować mroczny klimat oryginału, implementując równocześnie szereg zmian i nowości w mechanice rozgrywki. Akcja Diablo II ponownie osadzona została w fantastycznym świecie zwanym Sanktuarium. Okazuje się, że zwycięstwo odniesione nad Panem Grozy w pierwszej części gry było tylko iluzoryczne. W rzeczywistości Diablo zdołał opętać swego pogromcę - księcia Aidana. Zyskawszy nowe siły demon zamierza wyzwolić pozostałych braci - Mefisto oraz Baala, by ostatecznie zniewolić ludzkość. Gracz kieruje poczynaniami herosa, który stara się pokrzyżować plany złych sił. Zależnie od dokonanego już na początku zabawy wyboru, główny bohater może być amazonką, barbarzyńcą, paladynem, nekromantą lub czarodziejką. Każdy z herosów odznacza się przy tym innymi atrybutami i umiejętnościami. Inna jest również stosowana przez niego taktyka walki. Jak przystało na grę RPG, wraz z postępami w rozgrywce, postać zdobywa doświadczenie i rozwija posiadane zdolności oraz współczynniki psycho-fizyczne. Twórcy gry przygotowali cztery rozległe krainy do zwiedzenie, które dzięki zastosowanemu generatorowi losowemu za każdym razem wyglądają nieco inaczej. W trakcie przemierzania lokacji bohater ma okazję spotkać dziesiątki postaci niezależnych, zmierzyć się z tysiącami potworów, a także znaleźć rozmaite przedmioty oraz skarby. Arsenał dostępnych broni i pancerzy jest bardzo szeroki. Dodatkowo istnieje także możliwość samodzielnego generowania potężnych przedmiotów o rozmaitych magicznych właściwościach. Skala trudności rozgrywki w Diablo II obejmuje trzy stopnie: normalny, koszmar i piekło, przy czym odblokowanie kolejnego jest możliwe dopiero po ukończeniu kampanii na aktualnym poziomie. W grę można również zagrać w trybie kooperacji dla maksymalnie 8 graczy za pośrednictwem sieci LAN/Internet. Oprawa wizualna została znacząco ulepszona w porównaniu z pierwowzorem. Twórcy Diablo II pozostali wierni grafice bazującej na charakterystycznym dla gier RPG z tego okresu rzucie izometrycznym, ale na uwagę zasługują postaci modelowane w 3D oraz animowane elementy otoczenia. Z wydarzeniami na ekranie monitora znakomicie współgra klimatyczna ścieżka dźwiękowa, skomponowana przez Matta Uelmena. Staraniem rodzimego dystrybutora - firmy CD Projekt - gra ukazała się na naszym rynku w pełnej polskiej wersji językowej. Głosu postaciom w Diablo II użyczyli m.in. Jan Aleksandrowicz, Aleksander Wysocki, Jacek Czyż oraz Dorota Chotecka.

4. Warcraft III
Trzecia odsłona doskonałej strategicznej serii WarCraft określana przez autorów terminem Role Play Strategy, czyli kolejnym stadium w ewolucji RTS-ów. W tej grze możemy uczestniczyć w konflikcie pomiędzy ludźmi, orkami, nieumarłymi oraz mrocznymi elfami. Każda nacja dysponuje własnymi unikalnymi jednostkami i magicznymi właściwościami, dzięki czemu taktyki i strategie, prowadzące do zwycięstwa każdej z ras, są całkowicie odmienne. W grze pojawiają się bohaterowie właściwi dla każdej z ras. Mogą oni nie tylko zdobywać punkty doświadczenia i rozwijać unikalne zdolności (władać żywiołami przyrody i magią, pozytywnie wpływać na zachowanie jednostek sojuszniczych), ale również korzystają ze zdobytych przedmiotów. Bohaterowie pełnią tak ważną rolę fabularną, że przenoszeni są pomiędzy scenariuszami. WarCraft III posiada zaawansowany silnik graficzny, który umożliwia wyświetlanie trójwymiarowej grafiki w wysokiej rozdzielczości. Ponadto charakteryzuje się niezwykle wciągającą i rozbudowaną fabułą oraz niezaprzeczalną grywalnością (czego dowodem są tysiące fanów na całym świecie). Blizzard jak zwykle udostępnił możliwość rozgrywki wieloosobowej na serwerach Battle.net dla dużej ilości graczy na raz. Gra wieloosobowa możliwa jest w wielu trybach m.in. drużynowa i zadaniowa (wykonać jak najwięcej zadań).

3.Apostołowie: Święte Ziemie
Apostołowie: Święte Ziemie jest grą osadzoną w świecie fantasy, sposobem rozgrywki bardzo zbliżoną do serii Heroes of Might & Magic. Jej fabułą jest odwieczny konflikt pomiędzy czterema rasami zamieszkującymi stare Imperium. Od nas zależy, czy opowiemy się po stronie górskich klanów, żołnierzy Imperium, Przeklętych Legionów, czy też wspomożemy „hordy nieumarłych”. Wśród tych ostatnich możemy spotkać niesamowitych bohaterów, których umiejętności mogą przyczynić się do przechylenia szali zwycięstwa na naszą korzyść. W czasie rozgrywki musimy pamiętać o zdobyciu potrzebnych do produkcji surowców, w tym także magicznej mocy do rzucania czarów. Nasz bohater może być magiem, wojownikiem lub mistrzem gildii, dzięki czemu będzie posiadał specyficzne dla wybranej profesji cechy. Dysponujemy prawdziwym arsenałem 100 różnych zaklęć, zarówno ofensywnych jak i defensywnych. Przed nami wiele niezbadanych miejsc, gdzie znajdziemy przedmioty pomocne w rozgrywce lub też natkniemy się na hordy przeciwników. Do wyboru mamy całą kampanię lub pojedyncze scenariusze, umożliwiające sprawdzenie się w walce. Dostępny jest również tryb multiplayer, w którym czterech graczy rywalizuje o supremację. Gra z pewnością jest miłą odmianą dla osób, którym znudziła się historia związana z losami Erathii.

2. Heroes III
Kontynuacja jednej z najbardziej znanych serii gier strategicznych rozgrywających się w fantastycznych krainach. Podobnie jak w poprzednich częściach, gracz ma do dyspozycji dziesiątki czarów, możliwość rozwoju postaci, olbrzymi bestiariusz wrogów i sprzymierzeńców, misje odkrywania świata oraz wciągającą fabułę. Wszystkie te elementy wzbogacają strategiczną stronę gry – budowanie niezwyciężonych armii, ekspansje terytorialną, oblężenia wrogich zamków i szczęk broni w bitwie. W Heroes III gracz kieruje poczynaniami bohaterów wykonujących zadania w mistycznej krainie Erathia. Bohaterowie przemierzający krainę wraz ze swoimi wojskami odkrywają nowe terytoria, szukają magicznych artefaktów i skarbów, oraz prowadzą armie do boju. Miasta mogą posiadać garnizon wojskowy do obrony przed atakiem wroga oraz służą jako miejsca rekrutacji nowych jednostek, nauki nowych czarów i handlu. Gracz ma do wyboru pojedyncze scenariusze, całe kampanie zawierające wiele misji lub scenariusze do gry wieloosobowej. Można również wykonać własny scenariusz, wykorzystując dołączony „Map Editor Tool”.

1.Baldurs Gate
Gdy w połowie 1998 roku zaczęły pojawiać się informacje o nowym tytule cRPG nieznanej firmy Bioware, miłośnicy tego gatunku zaczęli obserwować postępy prac z nadzieją, że gra przełamie złą passę, jaką miały od dłuższego czasu gry tego typu. I nie zawiedli się! Gra odwołuje się do korzeni cRPG ze „złotego okresu” tego gatunku w początkach lat 90, wyznaczając jednocześnie nowe standardy i redefiniując stare. Gra niemalże bezbłędnie oddaje reguły AD&D drugiej edycji. Na początku tworzymy naszego bohatera, jednak w trakcie gry mamy możliwość przyłączenia do naszego zespołu innych członków, tak, że docelowo nasza drużyna składa się z nawet 6 postaci, z których każda ma swoją osobowość, cechy i umiejętności. Baldur’s Gate to opowieść o walce dobra ze złem, przeznaczeniu, odwadze, honorze i przyjaźni. Głównym bohaterem gry jest młodzieniec, wychowywany na dworze przybranego ojca Goriona. Jednak nieznane przeznaczenie upomina się o niego, zmuszając do opuszczenia bezpiecznych murów twierdzy Candlekeep. Od tego momentu zostajemy zdani na własne siły i umiejętności, które będziemy podnosili w miarę nabywania doświadczenia. Już od samego początku możemy przyłączać do drużyny napotkane postacie, i to zarówno te o dobrym, jak i złym charakterze, z których każda opatrzona została własną biografią wplecioną w bogatą fabułę gry. Teraz czeka nas długa wyprawa prowadząca bohaterów przez wiele lokacji, prowadząca w końcu do nieuniknionej konfrontacji z ukrywającym się złem. Ogromna kraina i duża swoboda w wyborze zadań do wykonania, walka w czasie rzeczywistym z możliwością przełączenia w tryb turowy, a nade wszystko doskonała grywalność to powody, dla których tej gry nie powinno się przegapić. Atutem jest też jedno z najlepszych spolszczeń, ze znanymi polskimi aktorami podkładającymi głosy. W wydaniu Baldur’s Gate GOLD Edition zawarto dodatek Opowieści z Wybrzeża Mieczy, mousepad oraz mapę całej krainy.

0 komentarze:
Prześlij komentarz